Novosadski Fejk njuz tragač dodelio je nagrade „Pinokio“ medijima koji su u 2018. godini najviše obmanjivali javnost.
Zlatni, srebrni i bronzani „Pinokio“ stići će na adrese redakcija Aloa, Informera i Kurira, koji su, kako je utvrdio ovaj portal, najviše lagali svoje čitaoce i javnost u Srbiji. Za godinu dana portal iz Novog Sada je istražio 116 manipulativna sadržaja, a u laži je uhvatio 123 medija, koji su zajedno 485 puta objavili dezinformacije.
Pinokija sa najdužim nosem dobija Alo, koji je kreirao ili preneo najviše lažnih vesti. U Fejk njuz tragaču ističu i da se ovaj medij „tokom prethodne godine istakao izuzetnim kreativnim doprinosom političkoj i nacionalističkoj propagandi“.
„Pratili smo pojavu lažnih vesti u proteklih godinu dana i utvrdili smo da su mediji koje nagrađujemo oni koji su najviše lagali same građane. To su Alo, Informer i Kurir. Na prvom mestu je Alo koji je imao plejadu tekstova, a mogli bismo da izdvojimo onaj kada su članice benda Pusi Rajot nazvali ustašama, jer su uzurpirale utakmicu na Svetskom prvenstvu. Informer nam je nedavno dao svež primer, kada su na sajtu objavili da vozilo Hitne pomoći nije moglo da prođe kroz gomilu ljudi koji su protestovali u Beogradu. Kurir je na trećem mestu, a ovaj medij nam je ponudio jedan od najsimptomatičnijih primera ove godine, odnosno kolumne Žike Nikolića, za koje je utvrđeno da je čak 30 njih plagijat. Osećamo se ponosnim što smo ukazali na to, zbog toga što je poslednju kolumnu popularni voditelj napisao bez plagiranja“, kaže za 021.rs novinar Milovan Nikolić.
Informer je do srebrnog „Pinokija“ stigao u poslednjem momentu, pošto su pre nekoliko dana objavili laž da su učesnici protesta „Jedan od pet miliona“ u Beogradu ugrozili život pacijenta u kolima Hitne pomoći. Kurir je do trećeg mesta stigao zahvaljujući mitomaniji, pokušaju demantovanja Nase, te kolumnama Žike Šarenice.
Prema Fejk njuz tragaču, mediji koji najčešće kreiraju ili prenose lažne vesti su, osim nagrađenih, Srbija danas, Srpski telegraf, Blic, Večernje novosti, Telegraf, Tanjug i Pink. Ipak, ukazuje se na to da je u Srbiji registrovano više od 2.000 medija i da ne postoji dovoljno dobar način, niti dovoljno velik tim, da bi se kontinuirano i sistematski proveravao sadržaj svakog njih.
„Pažnja tima Fake News Tragača bila je prvenstveno usmerena na medije sa najširim potencijalnim dometom, dakle na dnevne listove, televizije sa nacionalnom frekvencijom i najposećenije portale. Redakcija Fejk njuz tragača će ove nedelje dobitnicima nagrada poslati plakete i statue Zlatnog, Srebrnog i Bronzanog Pinokija, uz napomenu da u bajci na koju referišemo drveni lutak sklon laganju ima priliku i da se popravi. U tom svetlu, nadamo se da će se mediji naredne, 2019. godine, svim silama truditi da ovu nagradu ne dobiju“, zaključuje Fejk njuz tragač.