Svetlana Horvat je sa Objektivom24 podelila deo sadržaja ovogodišnjeg festivala Serbian Fashion Week, govorila je o saradnji srpskih dizajnera sa inostranim modnim industrijama, o naporima i uspehu srpske mode da dobije podršku svetskih modnih autoriteta kao što su Fendi, Gucci, Kenza.., o paviljonu Srbije na SVETSKOJ izložbi ,,Expo Dubai 2020″, o svom radu i priznanjima…

Svetlana Horvat je predsednica Nacionalne komore za modu Srbije i festivala Serbian Fashion Week, najvećeg modnog događaja u Jugoistočnoj Evropi. Premda joj je majka bila generalani direktor jedne velike modne fabrike od detinjstva je bila upućena na modu. Tokom dugogodišnje karijere je radila kao dizajner unikatnih odevnih predmeta od kože, dobila prestižne nagrade, učestovala na čak 40 revija i 12 zatvaranja najvećih modnih festivala i nedelja mode…
Prvi odevni predmet koji je dizajnirala je bio bolero od crvene kože sa vezom, rađen za Sajam mode u Beogradu, a prva zaokružena kolekcija je bila koža u hipi stilu. I dan-danas je, kako kaže, ponosna na tu kolekciju…
Kada i kako ste pronašli svoje mesto u svetu mode? Šta moda predstavlja za Vas i kako Vas pokreće?
Modom Sam pocela da se bavim veoma mlada. Radila sam 20 godina kao modni dizajner, a stečena iskustva i kontakti koje sam stekla su mi mnogo pomogli kasnije, prilikom stvaranja Serbia Fashion Week. Zbog toga što mi je modni dizajn primarna profesija, razumem sve potrebe, želje i probleme s kojima se susreću modni dizajneri.
Pre svega i iznad svega volim ovo što radim. Srpsku nedelju mode doživljavam kao misiju, a ne kao obavezu i posao. Ta ljubav prema modi me pokreće, a kada postoji ljubav onda je prati i potpuna posvećenost.
Želela sam da Srbiju postavim na svetsku mapu važnih modnih destinacija, da moja zemlja bude poznata i po modi i u tome sam zajedno sa mnogim ljudima koji su radili ili rade na projektu Serbia Fashion Week, uspela. Danas kada se globalno razmišlja o modi, Srbija je nezaobilazna tačka na planeti.

Kakav je osećaj biti predsednica Nacionalne komore za modu Srbije i festivala Serbian Fashion Week, najvećeg modnog događaja u Jugoistočnoj Evropi?
Voditi Nacionalnu komoru za modu Srbije i Serbia Fashion Week je u principu isto kao da vodite i organizujete bilo koji drugi međunarodni festival velikog obima. Obaveze oko festivala oduzimaju često 20 časova dnevno, što u zemlji, što u inostranstvu, jer imamo izuzetno plodnu međunarodnu saradnju. Potpisnici smo 34 međunarodna partnerska ugovora, pa mi to oduzima veoma mnogo vremena, ali dizajneri od te saradnje imaju zaista veliike benefite, jer gostuju sa svojim kolekcijama na svim kontinentima i granaju svoju mrežu poslova.
Naravno, pored obaveza, ova međunarodna saradnja donosi i meni lično puno zadovoljstva. Divno je biti počasni gost modnih festivala širom sveta, član žirija na velikim nedeljama mode, primati međunarodna priznanja za globalni razvoj mode. Svetski mediji nas karakterišu i kao festival koji posebnu pažnju poklanja promociji diverzititeta i interkulturalnosti.
Serbia Fashion Week je takođe jedan od najinkluzivnijih nedelja mode u svetu i upravo ovih dana izlazi priča o inkluzivnosti Srpske nedelje mode u jednom prestižnom britanskom magazinu. SFW je 5.najveći u Evropi i među 10 najvećih u svetu. Zamislite kako je to izgledalo kada smo počinjali – jedna mala Srbija, pa moda… Sumnje, nezainteresovanost velikih svetskim časopisa, televizija, dizajnera, modnih kuća… Izuzetno je bilo teško ubediti svetske modne autoritete, poput Fendi, Gucci, Kenza, Muglera i mnoge druge, da zaslužujemo da nas podrže, da smo zemlja talenata… Ali uspeli smo upornošću, radom i ljubavlju prema našem festivalu. Neverovatno je da je jedan Paris Fashion Week, najzatvorenija modna organizacija u svetu, koja je sastavni deo ministarstva kulture i ministarstva industrije Francuske nakon monitoringa odlučila da Srbija i Portugalija budu jedine dve zemlje koje će imati privilegiju da budu sastavni deo zvaničnog kalendara Paris Fashion Week – a.
Moda je jedan od najsnažnijih kanala komunikacije i to svakako treba da se iskoristi na najbolji mogući način kada govorimo o imidžu i brendingu Srbije.

Koji su bili najveći izazovi na Vašem putu da se ostvarite kao „prva dama“ modne industrije kod nas, a, s druge strane, šta su za Vas bile najveća zadovoljstva na tom putu?
Bilo je teško pokrenuti celu priču od nule. Jedini kapital koji sam u to vreme imala , bili su brojni prijatelji iz modnog biznisa u inostranstvu, posebno iz Francuske . Zamolila sam ih za pomoć. Sećam se da me je tada 25-ogodišnji direktor modne kuće Jean Paul Gaultier, gospodin Donald Potard pitao šta je moja strategija i koji mi je cilj. Očigledno je bio zadovoljan odgovorom, jer od tada, pa evo sve do današnjih dana on snažno podržava naš festival. Naravno, ogroman izazov je bilo i prikupljanje finansijsikih sredstava. Potpuno je prirodno da su samo retki verovali. Zato sam i dan-danas zahvalna svim sponzorima i partnerima koji su podržali taj ,,Nulti SFW“.
Naravno bez podrške grada Novog Sada ne bismo bili u stanju da pokrenemo ovako veliki projekat. Bilo je izuzetno teško. Prvih pet godina je to bila konstantna borba. I u zemlji i u inostranstvu, u svim apektima. Tada sam odlučila da se koncentrišem na ostvarivanje ciljeva koje sam zacrtala. Nisam dopustila da mi išta skreće pažnju ili da me demorališe. Iskreno, da danas treba sve ponovo da uradim, sa ovim iskustvom kroz koje sam prošla, nisam sigurna da li bih se upustila u sve to. Ono što je potpuno sigurno, strada zdravlje, trpi porodica. Svaki uspeh ima svoju cenu.
Kada sve saberem i oduzmem, vredelo je. Radim ono što volim, a to je privilegija i najveća satisfakcija koju čovek može imati u poslu.
Jedna od Vaših uloga je bila i učestvovanje u radu stručnog žirija na takmičenju za mlade talente na Nedelji mode u Milanu 2018. godine, čime Vam je ukazano veliko poverenje kao modnom ekspertu. Koliko je značajno priznanje za Vaš rad, ali i za srpsku modu jedan ovakav poziv?
Kako je rastao ugled SFW u svetu, tako je rastao i ugled i pozicija mene kao predsednice SFW. Deo sam žirija u mnogim zamljama, na njihovim nacionalnim nedeljama mode. Od Milana, Njujorka, St.Petersburga, Minska, do zemalja regiona. Naravno da je to rezultat pre svega ogromnog rada i lične posvećenosti ovom projektu. Trudila sam se da izgradim poverenje i poštovanje u važnim međunarodnim poslovnim krugovima. Raditi na sebi, stalno učiti, držati obećanja i datu reč, poštovati i uvažavati svakog, Pažljivo graditi reputaciju festivala i ići polako ka cilju – to je formula uspeha. A cilj je bio da pozicioniramo Serbia Fashion Week kao najznačajniju modnu manifestaciju Istočne Evrope. Dobrom strategijom to smo uspeli da uradimo, pa danas kada hoćete da vidite šta se značajno dešava u Istočnoj Evropi u oblasti mode, vaša destinacija je Srbija.
Upravo zbog ovako visoke pozicije Srpske nedelje mode, imam čast da budem u žirijima mnogih nedelja mode. Za srpsku modu je to svakako značajno, jer se iz ovakvih pozicija uvek nešto dobro može uraditi za srpske modne dizajnere i srpsku modu, ali, sasvim sigurno, najvažniji je odnos prema modi u našoj zemlji.
Sistemska podrška kroz bespovratna sredstva i kreditne linije za nabavku repromaterijala, kao i novih mašina i opreme, je osnov razvoja i pokretanja malih i srednjih preduzeća iz oblasti tekstilne i modne industrije. Od izuzetne važnosti je i to što je Predsednik Republike Srbije, Aleksandar Vučić, uručio Ordene Republike Srbije modnim velikanima naše zemlje Aleksandru Joksimoviću i posthumno Mirjani Marić. To je snažan signal i veliki podstrek svim talentovanim ljudima koji se bave modom u našoj zemlji.
Ponovo ću reći, kao i bezbroj puta do sada, – moda nije zabava, već ozbiljna industrijska grana, s jedne strane i vrhunska umetnost, s druge strane.

Srpska moda je dobijala mnogostruka priznanja, zakoračivši van granica naše zemlje: italijansko (Milano), američko (Njujork) tržište, kinesko i dr… Koja od ovih saradnji su se pokazale kao najplodnije, a koja je od navedenih modnih industrija najbliskija našem modnom ukusu, odnosno, stilu?
Mnogi srpski dizajneri su zahvaljujući partnerskim ugovorima koje smo potpisali u proteklih 10 godina (34) učestvovali na nedeljama mode u svetu: od Njujorka, Los Anđelesa, Sankt Petersburga, Parisa, Lisabona, Milana, Malte, Budimpešte, Holandije, do Kazahstana, Uzbekistana, Kine… Serbia Fashion Week svake godine ide korak dalje.
Od ove godine, pored Novog Sada (Srbije) naša nedelja mode će imati svoja izdanja u još nekoliko zemalja . Franšizno će se organizovati svake godine Serbia Fashion Week Middle East u Dubaiju. Svakog septembra ćemo imati svoje izdanje na Paris Fashion Week-u.
Federacija mode Francuske, nakon monitoringa koji je trajao 10 godina i pažljivog praćenja našeg rada i rezultata kroz SFW, prihvatila nas je, te smo, zahvaljujući ovom najvećem modnom autoritetu u Francuskoj, u mogućnosti da organizujemo u okviru naše platforme modne revije u Parizu i prikažemo kolekcije najboljih dizajnera iz istočne Evrope svake jeseni, kao deo zvaničnog programa Paris Fashion Week-a.
Pored Srbije, jedino je još Potrugalija svrstana u oficijelni kalendar najvažnijeg Fashion week-a na svetu.
Nekoliko nedelja mode iz Rusije, Švajcarske i Švedske je zatražilo konsultantske usluge od nas, kroz ugovore know – how tj. prenošenje stručnih znanja i iskustava u organizaciji i pozicioniranju njihovih modnih manifestacija. Pravi dokaz rezultata onoga što smo uradili u protekloj deceniji, jeste što je od ove godine SFW tim u prilici da kroz “know-how” ugovore, vrši prenos znanja nedeljeama mode u Evropi i Aziji. SFW sasvim sigurno ulazi u novi period svog razvoja.
Iz napred iznetog se vidi da nam je fokus uvek bila Francuska i Italija. Naravno, to što smo zastupnici NYFW i Los Angelos Fashion Week-a za celu Istocnu Evropu, poziciju Serbia Fashion Week-a čini izrazito važnom na globalnom nivou.

Možete li nem pojasniti značaj ugovora koji je sklopljen između SFW i organizacije Fort Fashion Council?
Serbia Fashion Week zahvaljujući ugovoru koji je potpisala sa ,,Fort Fashion Council” dobija svoju prvu franšizu i to u Dubaiju, gde će srpski dizajneri imati priliku da predstavljaju svoj rad svake godine. Zahvaljujući projektu Vlade Srbije – nacinalne platforme ,,Srbija stvara“ imali smo priliku da predstavimo najveća dostignuća Srbije iz gotovo svih oblasti. Sjajno i impresivno osmišljen/izgrađen paviljon Srbije na ,,Ekspo 2020″ Dubai je svojevrstan inkubator za povezivanje, razvoj i plasman proizvoda i usluga iz naše zemlje, kao i sjajna platforma za promociju naše kulture i umetnosti.
Srpskoj Nedelji Mode, u saradnji sa Privrednom komorom Srbije – sektorom za preduzetništvo, je pripala čast da predstavl Srbiju kao zemlju kreativnih industrija – zemlju mode. Predstavljati svoju zemlju na najvećoj svetskoj izložbi – Dubai Expo 2020 je bila velika odgovornost, ali sasvim sigurno i priznanje da svoj posao obavljamo kvalitetno i dobro, te da možemo na pravi način da predstavimo ono najbolje što Srbija ima da ponudi, kada je reč o modi.
Interesovanje za predstavljanje srpske mode je bilo zaista veliko. U paviljonu Srbije na Expo Dubai 2020 se okupio veliki broj gostiju iz UAE –a, poslovnih ljudi, investitora, kupaca, medijskih kuća… Više od 30 novinara je došlo da isprati događaj. Naša dva tima ( Serbia Fashion Week tim I tim Paviljona Srbije na Expo Dubai 2020 – Expo 2020 Serbia) su radili kao jedan. Podelili smo organizacione obaveze i zadatke i veoma smo zadovoljni rezultatima.
Sasvim sigurno, ovo je bio jedan od najposećenijih događaja na našem paviljonu. Ugovor koji smo tom prilikom potpisali u Dubaiju, između ,,Serbia Fashion Week” i ,,Fort Fashion Council”, kao što sam već rekla, znači da ćemo pored tradicionalnih nedelja mode u Novom Sadu, od ove godine imati manifestaciju i u UAE gde će domaći i strani dizajneri imati priliku da predstave svoju kreativnost – na novoj platformi ,,Serbia Fashon Week Middle East”.
Ovo je prva franšiza „Serbia Fashion Week“-a, čime naša nacionalna nedelja mode potvrđuje da je za manje od 10 godina od osnivanja postala značajan brend u internacionalnim okvirima, te da je globalno poznato na kakvom nivou organizacije i produkcije funkcioniše Srpska nedelja mode. Ponosna sam na tu činjenicu, kao i na sve srpske dizajnere koji već godinama pod okriljem ,,Serbia Fashion Week-a” predstavljaju srpsku modu i kreativnost širom sveta. Ovaj ugovor i nova platforma, domaćim dizajnerima će omogućiti sklapanje novih poslova i osvajanje tržišta Bliskog istoka i Azije.
Naš partneri iz ,,Fort Fashion Council“ su nas obavestili da su u proteklih mesec dana već potpisana tri ugovora sa veoma važnim prodajnim mestima u Dubaiju, koji žele da kupuju kolekcije srpskih dizajnera.

Kakvim stilom danas odišu ulice Novog Sada, kako u izlozima butika, tako i na damama koje prolaze gradskim ulicama?
Slika se definitivno promenila u ovih 10 godina. Za razliku od uniformisanosti kojiom su odisale ulice Novog Sada pre desetak godina , sada vidite možete videti nešto sasvim drugo. Pre svega individualnost. Uvek rado pominjem priču Donalda Potarda (25-ogodišnjeg direktora kompanije Jean Paul Gaultier), koji mi je rekao da kada je po prvi put došao u Novi Sad i Srbiju, pre 10 godina, na ulicama grada je mogao da vidi mahom devojke odevene u farmerice.
Moda se često vezuje za slikarsku umetnost. Sinergija mode i slikarstva je i prikazana na projektu SFW i Galerije Matice srpske 2018. godine pod nazivom „Kulturno nasleđe u modi“. Kako vi posmatrate tu povezanost i kakvu poruku je poslao publici ovaj projekat?
Moda je jedan od segmenata umetnosti. Povezivanjem raznih segmenata umetnosti i kulture, dobijamo jedan novi i savremeniji model prezentacije koji može doprineti njihovoj popularizaciji i prepoznatljivosti. Kulturna baština koju čuvaju novosadski muzeji i glalerije, a koja svedoči o razvoju i dometima građanskog života Novog Sada, predstavlja izuzetan potencijal za modno stvaralaštvo. Kroz ovaj zajednički projekat Srpske nedelje mode i Galerije Matice Srpske pod nazivom ,,Kulturno nasleđe u modi“ poznata i vredna dela iz novosadskih ustanova kulture dobijajnu svoju reinterpretaciju u formi modnog dizajna. Saradnja kreativnih industrija i ustanova kulture daju jedan potpuno novi proizvod, koji ima višestruki značaj, kako na promociju našeg nasleđa i kulture, tako i na stvaranje konkretnog proizvoda namenjenog tržištu. Ovaj projekat je svečano predstavljen 2017. godine u Narodnoj Skupštini Republike Srbije. Galerija Matice Srpske je odabrala 10 dela velikana srpskog slikarstva, a Srpska nedelja mode je odabrala 10 istaknutih srpskih dizajnera, koji su inspirisani ovim delima uradili modele.
SFW je deo programa Novi Sad kao Evropska prestonica kulture 2022. godine. Kakve novitete nam priprema SFW u odnosu na prethodne godine i kakva su Vaša očekivanja povodom toga?
Da, evo stigla je i ta godina titule, za koju smo se svi dugo spremali. Koncept manifestacije se nije promenio, ali se svakako promenio obim. Od avgusta prošle godine smo krenuli u realizaciju najvećih i najobimnijih takmičenja za mlade dizajnere iz Evrope. Na predstojećoj nedelji mode imaćemo prilike da ugostimo preko 60 modnih dizajnera iz cele Evrope, prisustvujemo stručnim predavanjima i radionicama koje će voditi neki od najeminentnijih stručnjaka iz Evrope i uživamo u radu i talentu studenata, kao i mladih dizajnera sa 30-tak fakulteta i akademija iz mnogih evropskih zemalja.
Serbia Fashion Week će se održati od 26 – 30. aprila 2022. godine. Zbog sinhronizovanog rada sa Fondacijom EPK 2022 u komunikacijama i PR-u, naš program je mnogo ranije zatvoren nego prethodnih sezona. Program će se realizvati u Katoličkoj porti i Dizajn Distriktu Novi Sad.
Autor: Dragana Klašnja
Novi Sad, 27. mart 2022. godine